måndag 17 december 2012

Linda Fröström går vidare från uppdraget som International Commissioner för Sverige

Förra helgen gjorde jag mitt sista officiella uppdrag som International Commissioner (IC) för Scouterna. Att vara IC innebär att representera scouterna i Sverige gentemot våra världsorganisationer WAGGGS och WOSM. Men också att förmedla vad som händer på internationell nivå till nationellt och lokalt plan. Under förra helgen var jag på Europaregionens IC-forum i Aten tillsammans med min IC-kollega Thomas Frostberg, våra vice IC:ar Lisa Ewertson och Martin Persson samt tillträdande IC Ida Krogh Sjöholm. Med oss var även Daggi Dagmawi Elehu som kandiderar till WOSM's Europastyrelse.

IC-forum är ett möte som sker vart tredje år, det år som det inte är Europakonferens eller världskonferens, och är just ett forum för IC:ar att mötas och nätverka. Helgen bygger mycket på workshops och att dela med sig av olika best practices från hemländerna. Sverige bidrog med två workshops, om hur man förbereder en delegation inför den kommande Europakonferensen och hur man som IC kan jobba med sociala medier.

Vi deltog själva i workshops, tex om hur man skapar en bra succession inom styrelser och specifikt för ICar, vilka ungdomstrenderna som finns i Europa idag, hur man kan söka olika fondmedel och hur man kan implementera WAGGGS's och WOSM's material i det nationella programmet. 

Under lördagskvällen fick vi höra den avgående generalsekreteraren för WOSM, Luc Panniso, hålla ett av sina sista formella tal innan han avgår den 31 december. Självklart fick vi också ta del av den grekiska kulturen i form av mat och sevärdheter eftersom forumet tog plats i Aten. 

De största frågorna som jag jobbat med under min tid som IC har varit att bibehålla och utveckla våra relationer med WAGGGS och WOSM. Eftersom mitt fokus har varit särskilt på WAGGGS vill jag framför allt lyfta att vi fått en kandidat invald i WAGGGS världsstyrelse Camilla Lindquist (2008) och en till WAGGGS Europastyrelse, Nina Fleck (2011). Mycket har också handlat om att visa engagemang i WAGGGS eftersom Världscoutjamboreen tagit så mycket av Sveriges fokus och det var ett WOSM-event. Framöver ligger utmaningar bla i att inkludera WAGGGS's och WOSM's material och utbildningar i vår nationella agenda. WAGGGS jobbar mycket med påverkansarbete; det finns mycket kunskap, metoder och input som vi i Sverige skulle kunna ha stor nytta av. Det finns också många nätverk som vi skulle kunna dra större nytta av, både vad gäller att ge och få kunskaper. Det mest angelägna just nu är dock att vi lyckas flytta över medlemskapet i båda världsorganisationerna från Svenska Scoutrådet till Scouterna

Det är med blandade känslor som jag nu lämnar uppdraget som IC. Jag känner att det är dags att någon annan tar över nu som kommer med nya sätt att se på saker och ny energi till de frågor som ska behandlas. På samma gång känns det sorgligt att lämna ett uppdrag som varit en så stor del av mitt liv och ett forum där jag har så många vänner. Jag tror och hoppas att jag kommer att möta många av dem igen fast i andra roller och i andra forum. Dessutom känner jag mig mycket trygg med att överlåta det internationella arbetet till det IC-team som finns idag. De kommer att göra ett strålande arbete och fortsätta att vara en aktiv del i våra båda världsorganisationer!

/Linda Fröström – avgående International Commissioner för Scouterna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar