torsdag 6 december 2012

"Rätt vad det är har man hittat en ny vän någon helt annanstans på jorden!"

Mitt första JOTA/JOTI (Jamboree on the Air/Jamboree on the Internet) var för fem år sedan. Vi var ca 15 personer som deltog från två kårer och hade ett enkelt 0,5mb/s mobilt bredband och runt 5 datorer. Vi fick påhälsning av en radioamatör som berättade och visade vad JOTA var för något.

För två år sedan höll jag och min vän Daniel ett JOTA/JOTI på egen hand, vi var nycertifierade radioamatörer och taggade! Vi var mitt ute i skogen och datorerna kördes på dieselaggregat. 

I år fick jag precis efter sommaren veta att jag är ny ansvarig för JOTI i Sverige. En ganska intressant utmaning med cirka två månader kvar till JOTA/JOTI! Jag antog utmaningen och fick kontakt med scouter både i och utanför Sverige, unga som gamla, för att lösa ett svenskt deltagande i JOTI för år 2012. Mycket kontakt hade jag även med motsvarande person på JOTA-sidan, då JOTA och JOTI är väldigt nära varandra. 

Det finns en massa intressanta utmaningar och aktiviteter man kan göra med scouter i rummet bredvid såväl som med scouter på andra sidan jorden, som innefattar både JOTA och JOTI. Lite som yin och yang. 

Den 19:e oktober åkte jag upp till Västerås. Lite fel håll kanske, då regionens huvudkontor för JOTI i Norden är i Danmark, men inget JOTI utan JOTA. Till Västerås bar det iväg för att sätta upp en JOTA-station. Därifrån fick jag sedan hålla tät kontakt med de scouter som skulle hjälpa mig hålla ordning på de svenska kanalerna i chatten, och även vara i kontakt med huvudkontoret i Danmark. Detta varvade jag med att prata i radio och visa scouterna i Västerås hur detta fenomen, med Star Wars-liknande ljud, fungerar. Allt som allt gick det väldig bra. Jag kom hem trött och slutkörd, som man sig bör efter en hajk! 

För mig är IRC Chatten mycket som att prata i radion, vem som helst kan lyssna och prata, vilket jag tycker är härligt då vem som helst kan vara i andra änden. Olika kulturer och livserfarenheter utväxlas, och rätt vad det är har man hittat en ny vän någon helt annan stans på jorden!

Förra året hittade jag och en scout i Uruguay varandra i chatten, vi har fortfarande tät kontakt och är numera riktigt bra vänner. Kanske blir det en resa till Uruguay någon kall vinter, vem vet.
/Markus Morén

JOTA är Jamboree on the Air, och JOTI är Jamboree on the Internet. Jamboreet är världens största internationella arrangemang med cirka en miljon (registrerade) deltagare. JOTA är radio, och kan köras på allt ifrån ett bilbatteri ute i skogen till en enorm anläggning. JOTI är motsvarande fast på internet, IRC är huvuddelen, men även Skype, MSN, G-Talk och TeamSpeak finns. 

Förhoppningen är att JOTI framöver ska bli mer tillgängligt och använt av fler svenska scoutkårer. Helt enkelt för att det är ett superenkelt sätt att möta scouter från hela världen! Vill du vara med och spåna kring eller arbeta för ett utvecklat JOTI-koncept? Kontakta gärna Markus på markus.moren(at)scouts.e

Mer om JOTA/JOTI:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar