torsdag 27 februari 2014

"Scoutluff" vad är det? Ge dig ut på en du också!

Två scoutluffar, 10 länder, så många möten och så mycket upplevelser utöver det vanliga resandet som turist. Jag har funnit mitt sätt att resa och upptäcka... som scout helt enkelt! 


Jag har rest en del med min familj under min uppväxt. På lite olika håll i Europa ändan bort till det typiskt svenska resemålet Thailand i Asien. Men saknade alltid något, det lite mer äventyrliga och oförutsägbara men även de mer genuina mötena med lokalbefolkningen och djupare insyn i landets kultur. För mig blev resorna ofta lite för "turistiga".

Men för knappt två år sen, med inspiration från Jamboreet slog det mig att jag som scout ju är en del av världens största ungdomsrörelse och att vart jag än i världen åker bör jag kunna finna människor som jag delar ett större intresse med och som jag dessutom kan lita på. Kunde det vara nyckeln till ett mer upplevelsfyllt resande?

Tanken fick mig och min dåvarande pojkvän att testa idén genom att vi gav oss iväg på vad vi kallade en Scoutluff. Vi besökte scoutcentret Kandersteg i Schweiz och tog kontakt med scouter på vägen i Tyskland och Frankrike. Om än kort luff blev det både äventyr och nya spännande möten med scouterna på vägen och själva besöket på Kandersteg blev höjdpunkten.

Nu är jag precis på väg hem från min andra scoutluff och den här gången har jag varit ute på egen hand i 12 dagar och tagit mig runt i sju olika länder i centrala Europa. Jag har velat utmana samma idé och kan nu när jag sitter på mitt sista tåg över sundet mot hem i Malmö känna en upprymdhet och en stark vilja av att förmedla vilka fantastiska möjligheter det innebär att vara på resande fot som Scout och inte bara som turist eller vilken backpacker som helst.

För under mina dagar har jag bland annat fått delta på ett kroatiskt scoutmöte, jag har fått hajka i Alperna med 300 roverscouter från Italen och firat Thinking Day på ett scoutcenter i Schweiz med scouter från över 10 olika nationaliteter.
Utöver det har jag fått rundturer i nästan alla städer jag besökt och haft många intressanta samtal om allt ifrån hur Europakrisen drabbat Italien och dess befolkning och hur scouter engagerar sig lokalt för att bidra till sociala lösningar (det stora temat för sommarens stora roverläger i Italien, Route Nazionale) till hur den perfekta gulaschsoppan är gjord i Ungern.




















Nej, sällan har jag varit ensam trots det att jag rest själv och fantastiskt nog har jag på alla ställen blivit erbjuden både mat, sängplats och fin gemenskap. Den gästvänligheten är det nog många Explorer Belt-erfarna som känner igen.

Äventyret, oförutsägbarheten och de genuina mötena har varit med hela vägen och dessutom har det känts väldigt lärorikt på flera plan.
Jag kan varmt rekommendera att testa på en egen scoutluff, själv eller kanske ännu roligare med utmanar-/roverlaget eller annan vän. Här kommer mina tips för att underlätta:

10 Tips till kontaktsökandet

  • En första kontakt: Den officiella vägen för att få kontakt med scouter i andra länder är genom respektive scoutorganisations International Commissioner. Det är dock sällan de kan prioritera enskilda förfrågningar och i bästa fall kan det ta tid. Då är det smidigare att kontakta genom mejl till lokala grupper. Här på Wagggs sida finner man kontaktuppgifter till alla nationella organisationer och genom de kan man ofta i sin tur nå de lokala grupperna eller finna en annan lämplig kontaktväg. Och om inget annat funkar det ofta att googla typ "Scout group Budapest" med klar fördel om man dessutom kan göra det på det lokala språket.
  • Sociala medier: Den smidigaste kontaktväg av egen erfarenhet har dock varit genom sociala medier, framförallt Facebook. Dagen innan jag kom till Zagreb slängde jag ut ett meddelande på "Croatian contingent to Japan 2015" och 3 timmar senare hade jag stämt träff. Man kan även kolla in sidor som scout.org eller Scoutface (inte så aktiv av medlemmar från Europa men var till stor nytta när jag sökte kontakter i Thailand t.ex.).
  • Scoutcenter: Runt om i Europa finns flertalet scoutcenter, verksamma i varierande grad och i olika storlekar förstås men jag fick praktiskt taget tittat i en 200 sidor tjock bok om just utbudet av scoutcenter i Europa när jag besökte Wagggs regionala kontor. Dessvärre var den inte så uppdaterad, från 2002, och ingen ny verkar finnas varken fysiskt eller elektroniskt. Men man kan alltid kolla de nationella hemsidorna där det brukar stå något om de center som finns eller förstås mejla och fråga en scout från det landet man vill besöka. Man kan också kika på rovernet.eu där några är utmarkerade. Ett säkert kort med stort utbud av aktiviteter och gäster från hela världen året runt är Kandersteg i Schweiz. Även Gilwell park utanför London är gott beryktad, men det finns som sagt många fler i nästan alla Europeiska länder. I Portugal t.ex finns en "Roverby".
  • Scoutevents: Det finns få forum som smidigt samlar scoutevents runt om i Europa. Det står lite på Wagggs hemsida, men mest finner man på de nationella sidorna eller genom att mejla och fråga.
  • Mest aktivitet på sommaren: Generellt är det lättare att finna aktivitet på centrena och event/läger att vara med på om somrarna, men scouter går att nå året om förstås och bevisligen sker det både hajking i snöiga Alperna och större aktiviteter på vissa center även om vintern :)
  • Stor scoutaktivitet: Länder med speciellt mycket scoutaktivitet är Belgien, Holland, Tyskland, Italien, UK och Irland.
  • Kontakt genom lokala scoutkanslier: Går förstås också att söka kontakt på plats. I större städer finns ofta någon form av scoutkansli. I Bryssel knackade jag på ett av de nationella kanslierna och fick med mig kontaktuppgifter. 
  • Det första mötet: Kan vara lite nervöst med ett första möte eller att få en förfrågan till träff att verka 'naturlig' även om man kommer långt på att vara exotisk utlänning och ha scouting gemensamt. Då kan det underlätta om du skriver en del om dig själv som du tror är av speciellt intresse för den andra. Typ "jag har också planer på att åka på Jamboreet i Japan", eller "Jag är också äventyrarledare". Eller att du berättar om ett speciellt syfte med resandet som den andre kan vara medoch bidra till. Jag t.ex. förklarade att jag var speciellt nyfiken på att veta hur man jobbar med samhällsengagemang i det landet jag skulle besöka.
  • Fler tips: går att finna på scouternas hemsida under Scout i Världen --> Gör en Resa
  • Halsduken på! Och kanske sista bästa: När du väl är ute ha alltid på dig scouthalsduken. Den bästa kontaktsökaren på plats! 

Så vill jag även passa på att tipsa om att resa med en Interrailbiljett. Det är både billigt och väldigt smidigt. En tågbiljett giltig i så gott som hela Europa och som finns i olika varianter, jag köpte ett giltigt i 22 dagar med 10 resdagar för 2300kr.


Man får lägga ned lite tid på att göra research och finna kontakter och det är det värt, men planera inte allt för mycket heller. Öppna upp för lite flexibilitet och måla inte heller upp för mycket förväntningar. Träffen kan leda till en enkel fika på stan och att du sover på ett scoutcenter i närheten eller att du blir introducerad till ett superkul roverlag och får sova i deras scoutlokal. Välkomna det lite spontana, oförutsägbara, på så vis blir det också lite mer av ett äventyr!

Jag har redan börjat fundera på var min nästa scoutluff ska gå och jag hoppas att jag lyckats inspirera även dig och vem du nu väljer att resa med till att göra detsamma! :-)

Emelie, 26/2 - 2014 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar