torsdag 26 juni 2014

Jackiie cyklar till Japan!

INTERVJU

Jackiie, en 23 år gammal scout med blått långt hår från Västerås, har bestämt sig för att cykla hela vägen till Japan. Innan han lämnade Sverige för att ta bron över till Danmark fick jag möjligheten att bjuda Jackiie på en fika och göra en kort intervju.


Jackiie ska alltså cykla hela vägen till Japan. Han beräknar vara framme i juni nästa år och ska på vägen cykla genom ett tjugotal länder. Han kommer ta sig ned till Spanien och sen via Italien vidare till Turkiet - Iran - Turkmenistan - Uzbekistan - Kazakstan - Kina och slutligen Japan.

Jag frågar om hur idéen kom från första början och Jackiie svarar att han alltid haft ett stort intresse av Japan och länge tänkt att han vill se mer av världen och på ett mer kulturnära sätt. Då Jackiie sysslat mycket med friluftsliv tidigare och suttit på cykel en hel del också kändes idéen som kom ganska spontant en senkväll förra sommaren som en kul utmaning att anta!

"Men så det är inte Jamboree Japan som är slutmålet?"
- Nej, jag är inte anmäld till det. Om allt går enligt planen så kommer jag till Japan en månad innan det börjar, men skulle jag bli försenad eller känna att jag vill stanna en längre tid i Japan så kommer jag absolut hälsa på Jamboreet!

"Har du planer på att träffa andra scouter på vägen?"
- Jag har inte planerat in något möte i förväg, men jag kommer hålla ögonen öppna! Scouter är ju lätta att komma i kontakt med när man är ute och reser och kan också vara till god hjälp på många sätt. Speciellt nu under sommaren är det ju mycket läger på gång. Jag ska passa på att besöka de läger jag cyklar förbi.

Jag frågar Jackiie om hur han tänker lösa boende på vägen och tittar nästan lite konstigt på mig, som om det vore den minsta problemet. Jackiie förklarar att han har med sig ett tält och kommer använda sig av travel/host-forums så som couchsurfing.org eller den mer specifika för cyklister warmshowers.org. Men det kan nog hända att han sover hemma hos folk som han möter på vägen också. Bara under den, i jämförelse, korta sträckan från Västerås till Malmö har Jackiie lyckats lösa boende på vägen hos några nyfunna vänner och spenderat en natt på ett scoutläger, som råkade vara min kårs vårläger. Att få kontakt med människor och göra ett gott intryck verkar vara en av Jackiies specialiteter!


Innan vi skiljs åt får jag kikat på hans sprillans nya röda cykel som ska ta honom 20 000 km de närmaste 330 dagarna. Cykeln är smart packad med små packväskor, en hållare för GPS, hastighetsmätare och andra praktiska prylar.
Innan Jackiie trampar iväg förklarar jag att det hade varit jätte kul om han kunde höra av sig om han besöker något scoutläger eller scoutcenter på vägen. En dag senare läser jag på Jackiies blogg att han knappt hunnit in i Danmark innan han mött en dansk scout som fixat boende till honom för natten på ett scoutcenter strax utanför Köpenhamn.

"Scoutluffa" på cykel, nog ett vinnande koncept det också tänker jag! (se tidigare inlägg om "Att Scoutluffa" här) Och konstaterar att Jackiie har världens äventyr framför sig och kommer få vara med om så många nya spännande möten. Innan jag publicerar detta kastar jag en blick på hans blogg och ser att han redan hunnit med en hel del...!

Följ honom du också på  http://jackiiegonebiking.wordpress.com/

Intervju med Jackiie Samuelsson, scout från Västerås, S:t Olofs scoutkår
Författat av Eli Blondin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar