lördag 24 maj 2014

Emma på WAGGGS-event om genus och jämställdhet i Finland!


Hej!

Jag blev tillfrågad om jag ville skriva ett inlägg här på Internationella bloggen om min resa till Finland och mitt deltagande i ett WAGGGS event. Självklart vill jag det!

Förra veckan deltog jag i ett event i Helsingfors med ca 40 andra guider och scouter, varav en var
representant från Tunisien, två från Sri Lanka och resten från olika Europeiska länder.

Det var otroligt intensiva dagar med diskussioner och lärdomar om genus och jämställdhet. Vi fick delta i flera intressanta workshops och föreläsningar, men mycket fokus låg på gruppdiskussioner och att vi deltagare själva skulle få dela med oss om våra erfarenheter och kunskaper till varandra. Jag har lärt mig mycket men också känt att jag kunnat bidra med mycket. Jag är mycket imponerad över värmen, respekten och lyhördheten som ALLA deltagare hade med sig genom diskussionerna i detta trots allt ganska känsliga ämne.

Det var mycket intressant och utmanande att vi alla kom från så olika kontext. Alla deltagare kom från olika kulturer, länder, erfarenheter och hade olika roller i sina respektive organisationer. Ofta var det svårt att hitta gemensamma arbets- eller förhållningssätt, men det var just det som gjorde det så spännande. Men hela tiden enades vi ändå kring att målet är desamma och att vägen dit kommer se olika ut.
Något vi var rörande överrens om är att kön och genus är två saker som är viktiga att skilja på. Vi konstaterade återkommande under helgen att vi inte kan utföra vårt uppdrag; att utveckla hela människan, om människan påverkas eller hindras av fördomar och invanda mönster. Varje människa måste få vara fri att välja, endast då kan varje människa uppnå sin fulla potential! Vi vill inte att våra guider och scouter ska begränsas av könsroller och stereotyper!

Hela scoutprogrammet handlar om utveckling, att våra unga ska utvecklas som människor. Vi ska tillsammans göra unga redo för livet! Hur ska vi lyckas med det om vi, medvetet eller omedvetet, begränsar dem eller behandlar dem olika beroende på vilket kön de har?

Självklart finns planer och funderingar på hur vi i Scouterna i Sverige ska jobba med frågan framöver. Jag ser verkligen fram emot att få jobba mer med jämställdhet i Scouterna och jag ser med spänning fram emot att få höra hur det har gått för mina nya vänner med deras arbete hemma i sina röresler.

Hur gör ni på kåren? Hur pratar ni om tjejer, killar och andra könsidentiteter? Börja fundera över vem som får ordet och vem som tillåts ta plats i olika situationer.

Här kan ni läsa lite om eventet och även klicka er vidare för att hitta det material som WAGGGS gett ut om jämställdhet/genus: Nyheter wagggs hemsida

Under helgen lyssnade vi som sagt på intressanta föreläsare och såg lite filmsnuttar, bland annat visades denna film om hur så enkla saker som snöröjning kan påverka jämställdheten. (Deltagare från flera länder hade lite svårt att relatera till just snön…)
Klicka här för att se filmen på Youtube

Tack WAGGGS Europe region för ett givande event och tack till alla deltagare för att jag fick dela så givande och fina dagar med er. We are on our way to equality land!
















Tack för ordet!
Emma Nilsson
Scouternas programgrupp
emma.nilsson@scouterna.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar