I somras far jag iväg som ledare på Biscayas seglats från Höllviken i södra Skåne, till Swinoujscie i Polen. På tio dagar upplevde vi fyra länder, kritvita kalkstensklippor, kilometerlånga sandstränder, lugnt vatten på öppet hav och 20 m/s motvind i krabb sjö.
För er som aldrig hört om Biscaya förut kan jag berätta lite kort om bakgrunden. Biscaya är sedan 1942 Scouternas segelbåt och har gjort seglatser för äventyrar- och utmanar- samt roverscouter. Båten är byggd i trä 1934, är sexton meter lång, fyra meter bred och rymmer idag sovkojer för totalt sexton personer. Skulle man ställa ut Biscayas besättning på rad på däcket skulle alltså varje person ha en meter för sig själv, och det är förutsatt att fyra människor står på peket.
Vår resa den här gången började alltså i Höllviken. Vi var fyra ledare och elva deltagare som skulle ta oss från det bildsköna södra Sverige, via gamla fiskehamnar i Danmark och forna hansastäder i Tyskland, för att slutligen nå industrihamnen Swinoujscie i Polen. Den första dagen var stämningen god och vi gick igenom båten tillsammans, alla fick träna på att lägga fast och vad man gör i fall av någon typ av sjönöd. Deltagarna sattes in i hur livet ombord fungerar och delades in i de grupper (kallas vakter på sjön) som de kom att jobba och sova ihop med under resten av resan.



göra det mesta av dagen och beger oss till fots mot Bakken Tivoli.

Stubbeköbing grundades i början av 1200-talet och är därmed Danmarks äldsta köpstad. Vi har lyckats pricka in den 5e juli, dagen då Stubbeköbing lever upp och firar sin historia med en fiskemarknad som genomsyrar hela staden. På kajen serveras mat och säljs grova men minst sagt karakteristiska trähantverk. Musik strömmar ur högtalarna hela dagen, gamla klassiker blandas med något som vi tror är danska folkvisor och många besökare hänger med i sången. Faktum är att vi inte behöver gå långt upp i stan för att stöta på nästa liveband som spelar folkrock och vi bestämmer oss för att det är ett bra ställe att äta pølse till lunch på. För att vara en fiskemarknad var det förvånansvärt lite fisk till salu men lyckligtvis hittar vi till slut ett par rökande vänner i en bil som kan sälja rökt makrill till oss från sin baklucka.
Ett lågtryck är på väg in över Danmark nord- västerifrån, det ska komma åska, regn och kraftiga vindbyar. Vi har nu två val, det första är att vänta in ovädret, se hur kraftigt det är och riskera att bli inblåsta i Stubbeköbing, det andra är att lämna hamnen innan ovädret når oss och segla framför lågtrycket. Vi bestämmer oss för alternativ två och lämnar Stubbeköbing tidigare än planerat.
Seglingen mot Straalsund i Tyskland ska bli en av de finaste seglingar som jag varit med om i Östersjön. Sällan är det så varmt, så blå himmel och så lugnt vatten som under den seglatsen. Deltagarna har börjat vänja sig vid livet ombord med vaktsystemet som rullar hela dygnet. Arbetsuppgifterna varierar från att styra och navigera båten till att laga mat och diska, sysslor som kan vara nog så utmanande och annorlunda när det lutar och gungar som det gör ibland till sjöss. Stämningen ombord är lugn, det blåser inte så mycket så det är ganska tyst ombord när vi glider fram mellan Danmark och Tyskland. Bitvis blåser det nästan för lite och vi gör inte mer än några ynka knop. Vi bestämde oss för att göra det bästa av situationen, det vill säga, överge Biscayas däck för en liten stund. Knyter man fast diverse flytande föremål i de längsta repen som finns ombord så får man ett utmärkt redskap att hålla i sig i om man vill hänga bakom båten ett litet tag. Det tog inte lång tid


Vi är flera som är uppe. Klockan är ett på natten och framför oss lyser farledsljusen som visar vägen in mellan Tysklands största ö, Rügen och det gamla konstnärstillhållet ön Hiddensee på andra sidan. Vi är lite nervösa, infarten till Straalsund är smal och leden är kantad av sandbankar som kan flytta på sig. Leden är väl utmärkt med numrerade bojar och fyrar men det finns många skarpa svängar. Den här sträckan kräver att såväl styrman som utkiken och navigatören är skärpta. När vi tar oss an leden finns det inte en enda annan båt i sikte och kanske är det trots allt inte så vanligt att anlända till den gamla Hansastaden mitt i natten. Lite sällskap får vi i alla fall av Rügens fåglar som ligger i stora flockar i vattnet på båda sidor om oss. Klockan halv fyra är soluppgången på god väg, himlen och vattnet färgas rosa och i sakta mak börjar dagern att lägga sig över båten och över det låga landskapet på båda sidor om oss. Jag har gått av mitt pass och passar på att ta lite foton i ljuset som nog står högt i kurs på de flesta fotografers önskelista. Runt oss börjar fåglarna vakna till liv och jag behöver inte längre låtsas att jag är i söderhavet för det här är en av de häftigaste platser som jag befunnit mig på i soluppgången. Vi anländer hamnen på morgonen och nästa dag ska det visa sig att det inte gått lika bra för andra seglare som för oss. Vi ska dela brygga med en annan svensk båt som hade otur och fastnade i den förrädiska sanden.


Stralsund är en fin gammal hansastad med många gamla kyrkor, smala gator och små hus i ljusa färger. Faktum är att Sverige understyret av Gustav II Adolf (stormaktstiden) stödde Stralsund under det trettioåriga kriget och staden bär än idag på minnen från svenskens närvaro. De gamla kvarteren i Stralsund finns numera på UNESCO:s världsarvslista.


Under natten ökar vinden ytterligare, när vi lägger ut på morgonen för att bege oss mot Swinoujscie blåser det kuling och är ganska byigt. Det är många båtar som ska åka samma väg som vi så det blir trångt i farleden och när vind och vågor tar tag i skrovet driver vi i sidled. Vi klarar oss bra även den här gången men när land öppnar upp sig mot öppnare vatten träffas vi av den fulla vindstyrkan och vi får in den över oss rakt framifrån. Vi ska korsa sjön mellan Rügen och Tyskland som är mycket grund, genomgående cirka 8-10 m djup. Under natten har vinden rivit upp ordentliga vågor som vi kör rakt in i.
Vågorna är höga och korta, båten snarast står och stampar i dyningarna. Vi har inte mycket motorkraft i vågorna och motvinden så vi bestämmer oss för att hissa stormfocken som är det minsta förseglet på Biscaya. Jag och några deltagare tar oss fram på fördäcket, vågor sköljer över oss, ibland träffar vi en större våg så att peket dyker ner i vattnet. Vi har livlinor på oss med karbinhakar som vi flyttar på när vi tar oss runt. Faller någon överbord i den här sjön blir det oerhört svårt att se personen och att hitta denne igen, det får helt enkelt inte hända. När jag halvsitter i fören och försöker hålla nere förseglet medan vi fäster det får en deltagare tag på en gasoltub som tagits med av en våg och glidit iväg över däcket, trots att den var fastbunden när vi lämnade hamnen. Vattnet som sköljer över fören kommer med en väldig kraft, när vi dyker i en särskilt stor våg sitter jag på knä och känner hur jag lättar från underlaget och glider bakåt. När vi fått upp seglet surrar vi fast allt som kan röra sig på däcket och inne i båten. Vi ändrar kurs så att vi får in vinden snett från sidan, det lilla seglet fylls med vind som ger oss lite fart och hejdar gungningarna litegrann. Jag är blöt från topp till tå, kläderna är tunga och håret strävt av saltvattnet. Jag andas ut och går ner under däck för att byta om och dra på mig seglarstället.
Att korsa sjön tog hela dagen, livet ombord fortgår trots den grova sjön. Mat lagas, vakter byts och några lyckas till och med sova lite, vi tar oss sakta, en våg i taget, framåt. På kvällen når vi sjöns öppning mot Pommernbukten och kan äntligen ta en sydligare kurs som ger oss bättre fart. Vi når hamnen vid tretiden på morgonen när det fortfarande är becksvart. Industrifartyg går med jämna mellanrum in och ut ur hamnen men vi håller oss utanför och väntar på att det ska ljusna. Vid fyratiden börjar solen gå upp och vi beger oss in i farleden mot hamn. Klockan fem har vi lagt till, trötta och lite blöta, men säkra i hamn.
Swinoujscie är en liten polsk hamnstad som ligger precis innanför gränsen till Tyskland. Faktum är att Gustav II Adolf och hans soldater under 1600-talet gett avtryck även här och som följd tillhörde Swinoujscie under ett tag den Svenska Pommern. Staden tillhörde därefter Tyskland men tillföll Polen år 1945. Husen i staden är vackra och gamla. Hamnen är stor, vi ligger med fritidsbåtar i alla tänkbara storlekar och på andra sidan kajen lastas ständigt nya fraktfartyg. Små kappseglingsjollar ligger längst in i hamnen och rätt som det är så fylls vattnet av kappseglande entusiaster.
Vår vistelse i staden blir mycket kort och kom att präglas av städning av båten, promenader på breda sandstränder och samtal om de minnen som resan fört med sid. Att segla till nya platser är för mig det absolut bästa sättet att resa på. Det spartanska levnadssättet lämnar utrymme för de delar i livet som faktiskt är de viktigaste. Att vinden är ens drivkraft ger dessutom en del friheter och med havet som plattform finns det oerhört mycket att upptäcka. Dag tio är vår vistelse inom Biscayas två skrovsidor slut och vi samlar ihop våra tillhörigheter från hennes gömslen och lämnar henne.
Det är dags för nästa grupp att ta henne till Västervik.
![]() |
Besättning Biscaya segling III - 2014, Höllviken - Swinoujscie
|


Inga kommentarer:
Skicka en kommentar