tisdag 3 december 2013

Volontärarbeta runt i Europa som scout!

Markus Morén, 20 år och scout från Alingsås, reser runt i Europa på olika scoutcenter, vi bad han berätta om sin resa och såhär skriver Marcus:  


Jag har sedan slutet av Juni, tills nu, med planerat slut i Juli 2014, arbetat som volontär på olika internationella scoutcenter i Europa.

Mitt första stopp var i Österrike, Pfadfinderdorf Zellhof, utanför Salzburg. Här arbetade jag i en månad, med allt från toalettstädning och körningar till sopstationen till matlagning för teamet och på lediga kvällar lägerbål med scouterna.
Det finns volontärer från långväga Taiwan och USA till närliggande Tyskland, Tjeckien, med flera. Mångkulturellt är bara förnamnet.
Centret ligger vid kanten till en sjö, att paddla kanot, roddbåt, cykelturer och vandringar är perfekt för att uppleva naturen här. Mina upplevelser var dock m.h.a. bil, en resa till Großglockner, Österrikes högsta berg, en resa till världens djupaste isgrotta och några turer till Salzburg.

En månad senare, med nästa resmål i horisonten så kom visserligen lite hemlängtan, vilken snart ersattes av äventyrslyster när planet flög ner över Spanska Pyrynéerna. 

Destination: Griébal International Scoutcentre i norra Spanien.

Scoutcentret ligger bokstavligen på en bergstopp 1000m ovanför havet. Att vakna varje dag med utsikt över Pyrynéerna och äta frukost med samma vy, gjorde varje dag av cementarbete med 45C° i skuggan värd all möda.
700m nedanför, en halvtimmes promenad, ligger en sjö för den som orkar promenera den sträckan i 45C° grader. 

En månad senare igen, nästa destination:
Great Tower Scout Activity Centre, Lake District, England.
Ett 250 hektar skogsområde dedikerat för scouting. Centret drivs nationellt av engelska scouterna, och erbjuder allt från möjligheten till att tälta i skogen till ett fullspäckat program av aktiviteter där allt ingår. Som volontär på centret levererar jag dessa aktiviteter till scouter, skolor och företag. Trädklättring, bergsklättring, skytte, pioneering, hinderbana och många fler. Andra aktiviteter centret har är caving, ghyllscrambling och hajker.
 
Jamie, Amanda och Markus på Great Tower Scout Activity Centre
Gemensamt för alla dessa platser är scouting, och jag gillar det.
Man bor ganska tätt inpå varandra. Delar måltider, sovrum och vardagsrum. Så i stort sett en stor familj, vilket stämmer rätt bra för alla center har varit väldigt välkomnande och tillmötesgående, både anställda och volontärer.
Ett volontärarbete utomlands är något som ger väldigt mycket, och det jag givit hittills, har jag fått tillbaka mångfallt, och ångrar inte en sekund mitt beslut att lämna Sverige för denna resa.

Marcus klättrat på "Juniper Crag"
"Vänner, erfarenheter, äventyr. En upplevelse helt på egen hand, med kulturkrockar, språkproblem (jag kan varken tyska eller spanska) och hela tiden förändrade förutsättningar så är det helt klart en utmaning, en väldigt rolig utmaning."

För mig har det varit relativt enkelt. Visst, vilsen i en bergsby i Spanien och inte kunna spanska var lite jobbigt. Förutom det (och en massa andra påhitt), så har det varit enkelt att komma i kontakt med centrena, och komma iväg på äventyret. 

Internationella scoutcenter finns över hela Europa, rovernet.eu och Goose Network är två bra platser att börja äventyret på. Jag började mitt på rovernet, och sen har det gått av bara farten.

Fler bilder och resedagbok finns på min hemsida, www.sa6bom.se
//Markus Morén

1 kommentar:

  1. Hej
    Goose Networks website som länkas till i artikeln updateras inte så ofta, det finns mycket mer information att hämta på http://goosenetwork.wordpress.com

    Martin, Goose Network Coordinator

    SvaraRadera